قالب وردپرس خرید قالب وردپرس فروشگاه قالب وردپرس قالب خبری وردپرس

هوش مصنوعی؛ تغییر بزرگ در صنعت بانکداری و مدیریت ریسک در آینده

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

خبر سما – هوش مصنوعی به طور گسترده‌ای در زندگی روزمره ما نفوذ کرده است. تمایل به بهره‌وری و هوش بیشتر در پی بحران‌های اخیر، رقابتی شدید را میان غول‌های فناوری به وجود آورده است. در طی چند سال گذشته، هوش مصنوعی از تکنولوژی‌ای فرعی و نوپا به ابزارهایی تبدیل شده که به راحتی و از طریق هر دستگاه متصل قابل استفاده است. در حقیقت، ۳۳ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ به شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی اختصاص یافته است، که این رقم در مقایسه با ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری داشته است. کاربردهای هوش مصنوعی برای مصرف‌کنندگان با وجود اشتیاق بانکداران نسبت به استفاده از هوش مصنوعی، رشد واقعی این فناوری در صنعت بانکداری بیشتر جنبه‌های قابل اندازه‌گیری خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۴۰ میلیارد دلار به ارزش بانک‌ها اضافه کند، که عمدتاً ناشی از افزایش بهره‌وری است. ۶۶ درصد از مدیران بانکی و مالی بر این باورند که مزایای بهره‌وری بالقوه از طریق هوش مصنوعی و اتوماسیون به قدری چشمگیر است که آن‌ها باید خطرات مربوط به این فناوری را بپذیرند تا در رقابت باقی بمانند. با این حال، استانداردهای نظارتی سختگیرانه و ریسک‌های داده‌های مشتریان همچنان به این معنی است که بانک‌ها باید با رویکردی متمرکز بر امنیت و قابلیت اطمینان، به استفاده از هوش مصنوعی بپردازند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خبر سما ، پنل تخصصی مدیران عامل بانک‌ها با موضوع “راهبردهای هوش مصنوعی از منظر مدیران بانکی” در افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران، با شعار “آینده باهوش است”، در روز دوشنبه ۱۷ دی ماه برگزار شد. در این پنل که با حضور گسترده مدیران، متخصصان و فعالان حوزه‌های مالی، بانکی، پرداخت، فناوری و نوآوری همراه بود، سخنرانی‌های مهمی ارائه شد.

 وهب متقی‌نیا، مدیرعامل بانک کشاورزی، یکی از سخنرانان اصلی این پنل بود که به بیان نگرانی‌های مهم و دغدغه‌های کلیدی و مشکلات فراوان درباره آینده هوش مصنوعی پرداخت. وی با تأکید بر پیچیدگی این فناوری، اظهار کرد: “ما با پدیده‌ای بسیار پیچیده مواجه هستیم که تصور آینده بشریت با آن دشوار است. هوش مصنوعی با چالش‌ها و خطرات غیرمنتظره‌ای روبرو است که نیاز به بررسی دقیق و مدیریت دارد.” متقی‌نیا افزود که توانایی‌های هوش مصنوعی از هوش انسانی فراتر است و می‌تواند در صنعت بانکی، به ویژه در حوزه‌هایی مانند امنیت سایبری، نقش مهمی ایفا کند. وی تأکید کرد که با وجود کمبودهایی در زیرساخت‌ها، نیروی متخصص و قوانین و مقررات، فاصله صنعت بانکی ایران در برخی حوزه‌ها با جهان کاهش یافته و هوش مصنوعی می‌تواند کمک‌های شایانی در این زمینه ارائه دهد. مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین به مزایای دیگر هوش مصنوعی اشاره کرد، از جمله امتیاز اعتباری، پرداخت وام و مدیریت ریسک. وی ابراز امیدواری کرد که این فناوری به جای تهدید، در جهت بهبود و پیشرفت زندگی انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

او به تجربه بانک کشاورزی در استفاده از هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و گفت: “در بانک کشاورزی، با اپلیکیشن باران و پروژه هوشیار وارد این حوزه شدیم. همچنین پروژه الماس که در زمینه تحلیل محتوا و اطلاعات مکانی فعالیت می‌کند، یکی دیگر از ابزارهای ما در این مسیر است. ما از اطلاعات دریافتی از وزارت جهاد کشاورزی برای ارائه خدمات بهتر به کشاورزان بهره می‌بریم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های هوش مصنوعی به طور مؤثر و در جهت منافع بشر استفاده کنیم.” خبرسما- مدیر عامل بانک کشاورزی همچنین افزود: با استفاده از سامانه های هوش مصنوعی، اطلاعات مؤثری از وزارت جهاد کشاورزی جمع آوری می شود که به بهبود خدمات به کشاورزان و توسعه حوزه کشاورزی کمک می کند. در پایان متقی نیا به اهمیت احراز هویت غیرحضوری برای بانک و مشتریان اشاره کرد و گفت: “این ابزار می‌تواند به بهبود تجربه بانکی مشتریان و افزایش امنیت کمک کند.

نظرات

پاسخی بگذارید