قالب وردپرس خرید قالب وردپرس فروشگاه قالب وردپرس قالب خبری وردپرس

همکاری با صندوق‌های مردم‌یار؛ مهر ایران يک گام ديگر براي اشتغال‌زايي برداشت

تاریخ انتشار : دوشنبه 23 دی 1398 - 13:58

این روزها اشتغال به یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور تبديل شده و هر کدام از اجزاي نظام اقتصادي تلاش مي‌کنند به سهم خود، گامي براي حل اين مسئله بردارند. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران نيز منابع خود را به‌صورت هدفمند و با همكاري ساير سازمان‌ها و نهادها در اين مسير هدايت كرده است.
به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، اشتغال‌زایی با اينکه يکي از اهداف اساسي همه دولت‌هاست، در شرايط کمبود منابع با چالش مواجه مي‌شود. هزينه بالاي ايجاد شغل در زماني كه درآمدهاي كشور كاهش يافته و محدود شده، دولت‌ها را به سمت حمايت‌هاي معيشتي كه اغلب آثار كوتاه‌مدت دارند، مي‌برد.
این در حالی است که دیگر اجزای نظام اقتصادي مي‌توانند با تغيير هدف‌گذاري از حمايت معيشتي به ايجاد اشتغال، علاوه بر توانمندسازي اقشار مختلف جامعه، هدف کوتاه مدت دولت يعني معيشت را نيز در بلندمدت بيمه کنند. در اين بين بانک‌ها با توجه به منابع و امكاناتي كه در اختيار دارند، مي‌توانند در رسيدن به اين هدف‌‌ نقش داشته باشند.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با تغییر ديدگاه از حمايت معيشتي به اشتغال‌زايي، در تلاش براي دسترسي به چنين اهداف بلندمدتي است. اين تغييرات از حدود دو سال پيش آغاز شده و جامعه هدفي که پيش از اين براي حفظ حداقل‌هاي معيشتي متقاضي وام قرض‌الحسنه بود، امروز مي‌تواند با استفاده از اين تسهيلات، کسب‌وکار خود را داشته باشد و حتي براي ديگران شغل ايجاد كند.

تغییر مسیر از حمایت‌هاي کوتاه مدت به اشتغال پايدار
ظرفیت‌های قرض‌الحسنه این امکان را فراهم می‌کند که روند پرداخت‌هاي خرد، به سمت ايجاد اشتغال و کسب‌وكارهاي جديد، سوق پيدا كند. در شرايطي كه شروع يك كسب‌وكار جديد، مستلزم تخصيص منابع قابل توجهي است، تسهيلات قرض‌الحسنه مي‌توانند راهگشا باشند. تسهيلات ارزان‌قيمتي كه با جلوگيري از تحميل هزينه‌هاي مضاعف به متقاضيان، به فرصت‌هاي بالقوه اشتغال، امكان ظهور مي‌دهند.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در راستای اجرای سياست‌هاي اشتغال‌زا مي‌کوشد منابع قرض‌الحسنه را به توانمندسازي متقاضيان ايجاد شغل و راه‌اندازي کسب‌وکارهاي جديد اختصاص دهد. تلاشي كه علاوه بر تأثير بر نرخ بيكاري به‌عنوان يكي از متغيرهاي اساسي اقتصاد كلان، معيشت صاحبان كسب‌وكار را در بلند مدت و به‌صورت پايدار تأمين مي‌كند.
شناسایی جامعه هدف یکی از موارد مهم در ادامه موفقيت‌آميز اين روند است که بانک قرض‌الحسنه مهر ايران با همکاري با ساير نهادها و سازمان‌هاي مرتبط توانسته، عملكرد مثبتي در اين زمينه داشته باشد. صندوق‌هاي قرض‌الحسنه روستايي و صندوق‌هاي كه تقريباً در تك‌تك محله‌هاي شهرهاي كوچك و بزرگ با استفاده از منابع مردمي فعاليت مي‌كنند، به‌خوبي مي‌توانند در شناسايي جامعه هدف تأثيرگذار باشند. اكنون اين صندوق‌ها فرصت يافته‌اند تا در كنار بانك قرض‌الحسنه مهر ايران دامنه خدمت‌رساني خود را گسترش دهند.
۱۵هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زای وابسته به بسیج سازندگی، در تفاهم‌نامه‌ بانک قرض‌الحسنه مهر ايران و اين سازمان، به خانواده مهر ايران پيوستند و از اين پس مي‌توانند از ظرفيت‌هاي حمايتي اين بانک استفاده کنند.

حمایت مهر ایران از صندوق‌های مردم‌یار
مرتضی اکبری مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و محمد زهرايي رئيس سازمان بسيج سازندگي با امضاي يک تفاهم‌نامه همکاري، پيگري اهداف مشتركي را در زمينه توانمندسازي اقشار آسيب‌پذير جامعه آغاز كرده‌اند. حمايت از صندوق‌هاي قرض‌الحسنه مردم‌يار و اشتغال‌زا، محور اصلي اين تفاهم‌نامه است.
یکی از مأموریت‌های سازمان بسيج سازندگي، شبکه‌سازي گروه‌هاي جهادي است. گروه‌هاي اقتصادمحور نيز از زيرمجموعه‌هاي گروه‌هاي جهادي هستند. اين سازمان با هدايت حدود ۴۰۰۰ نيروي آموزش ديده در قالب ۲۰۰ گروه تخصصي، مباحث مربوط به اشتغال‌زايي را به عموم مردم آموزش مي‌دهد. اين آموزش‌ها براي اينکه در عمل، قابليت اجرا داشته باشد به منابع مالي نياز دارد. تأمين اين منابع از حدود يک سال و نيم پيش و با راه‌اندازي صندوق‌هاي مردم‌يار اشتغال‌زا آغاز شده است.
این صندوق‌ها که وابسته به سازمان بسیج سازندگی هستند، توانسته‌اند حدود ۲۰۰ میليارد تومان آورده مالي مردمي را براي اهداف اشتغا‌ل‌زايي و کارآفريني جذب کنند. با اين حال ادامه حيات موفقيت‌آميز اين صندوق‌ها در گرو حمايت بانک‌ها و ساير نهادهاست. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران با امضاي اين تفاهم‌نامه علاوه بر اشتراك‌گذاري اندوخته دانش مديريتي و اجرايي تجهيز و تخصيص منابع قرض‌الحسنه، ظرفيت‌هاي جديدي را براي پرداخت تسهيلات توسط اين صندوق‌ها ايجاد كرده است.

کمک به ترویج فرهنگ تعاون با همکاری صندوق های مردم یار و بانک مهر ايران
صندوق‌های مردم‌یار در یک سال‌ و نیم گذشته توانسته‌اند ۲۷ هزار شغل ايجاد کنند. اين اشتغال‌زايي با پرداخت بيش از ۴۵ هزار فقره وام محقق شده است. بر اساس تفاهم‌نامه مشترک بانک قرض‌الحسنه مهر ايران و سازمان بسيج سازندگي، تا ۱۵ هزار صندوق مردم‌يار اشتغال‌زا از حمايت‌هاي مهر ايران بهره‌مند خواهند شد.
صندوق‌های مردم‌یار با قرارگیری در کنار بانک قرض‌الحسنه مهر ايران علاوه بر کمک به ترويج فرهنگ تعاون و همياري در سطح كشور، مي‌توانند ضمن استفاده از انواع خدمات بانكي، زمينه‌ساز به‌كارگيري منابع خرد براي توسعه كسب‌وكار در سطح روستاها و محله‌هاي شهري باشند.
اعضای فعال صندوق‌های وابسته به سازمان بسیج سازندگی که از اين پس تحت پوشش حمايتي بانک قرض‌الحسنه مهر ايران قرار دارند، جمعيتي ۷۰۰ هزار نفري را تشکيل مي‌دهند. صندوق‌هاي مردم‌يار مي‌توانند با افتتاح حساب در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، دسترسي اعضاي خود را به منابع ارزان‌قيمت قرض‌الحسنه تسهيل كنند.
این تسهیلات در قالب طرح‌های حمایتي و اعتبار در حساب جاري به اعضاي صندوق‌هاي مردم‌يار پرداخت مي‌شود. تسهيلات بدون سودي که مسير اشتغال‌زايي و کارآفريني را براي جمعيت قابل توجهي هموار مي‌کند. اقساط ۳۶ ماهه و کارمزد ۴ درصدي از مزاياي قابل توجه تسهيلاتي هستند كه توسط بانك قرض‌الحسنه مهر ايران به اعضاي صندوق‌هاي مردم‌يار سازمان بسيج سازندگي پرداخت مي‌شود.
علاوه بر این، بانک سازوکاری را در نظر گرفته تا فرآیند اعطای وام‌هاي اشتغال‌زا با سرعت و سهولت انجام شود.

نظرات

پاسخی بگذارید