قالب وردپرس خرید قالب وردپرس فروشگاه قالب وردپرس قالب خبری وردپرس

کارنامه موفق بانک مهر ایران در سال سخت اقتصادی

تاریخ انتشار : شنبه 16 فروردین 1399 - 14:12

در حالی که سال ۱۳۹۸ از نظر اقتصادی سال سختی بود و بنگاه‌ها و بانک‌های مختلف با دشواري‌هاي فراواني روبرو بودند، اما بانک قرض‌الحسنه مهر ايران توانست مانند دو سال قبل از آن، عملکرد مطلوبي بر جاي گذارد و در شاخص‌هاي مختلف رشد قابل توجهي را ثبت كند. رشدي كه اكنون تبديل به يك روند شده و مي‌رود تا بزرگ‌ترين بانك قرض‌الحسنه كشور را به يكي از بزرگ‌ترين بانك‌هاي كشور تبديل كند. با هم ببينيم بانك مهر ايران در سال گذشته چه كرده است.
به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، میزان منابع و افزایش آن، يکي از اصلي‌ترين شاخص‌هايي است که مي‌توان عملکرد بانك‌ها را مطابق با آن سنجيد و مورد ارزيابي قرار داد. منابع بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در سال ۱۳۹۸ به ۳۰۰ هزار ميليارد ريال بالغ شد كه نسبت به سال ۱۳۹۷ بيش از ۷۶ درصد افزايش داشته است. منابع بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در سه سال ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتيب ۱۱۰ هزار ميليارد ريال، ۱۷۰ هزار ميليارد ريال و ۳۰۰ هزار ميليارد بوده كه به‌ترتيب رشد ۸۲ درصد، ۵۴ درصد و ۷۶ درصدي را نسبت به سال پيش از خود تجربه كرده است. از خاطر نبريم كه رشد نقدينگي كشور در اين سال‌ها بين ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و با در نظر گرفتن اين پارامتر، باز هم منابع بانك مهر ايران رشدي چشمگير داشته است. اين يعني رشد منابع بانك واقعي و بيش از رشد نقدينگي كشور بوده است. همچنين به‌علت مستمر و متوالي بودن اين رشد قابل توجه منابع در طول سه سال، مي‌توان گفت اين رشد يك روند بوده و تنها در يك سال و بر اساس سياست‌ها و اقدامات موقتي نبوده، بلكه نشان از يك استراتژي و چارچوب عملكرد مشخص در اين حوزه دارد.

گامی بلند در راستای گسترش دربرگیری عقد قرض‌الحسنه
مصارف بانک نیز که تسهیلات پرداخت شده به مشتریان را شامل می‌شود در سال ۱۳۹۸ به ۲۸۱ هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به سال ۱۳۹۷ که اين عدد ۱۶۴ هزار ميليارد ريال بود، بيش از ۷۱ درصد رشد داشته است. البته اين شاخص در سال ۱۳۹۷ نيز نسبت به سال قبل از خود ۶۲ درصد رشد داشته است. اين رشد ميزان مصارف همپاي رشد منابع نشان مي‌دهد كه بانك مهر ايران متناسب با منابعي كه جذب كرده، تسهيلات پرداخت كرده و مطابق رسالت خود كه گسترش دربرگيري و ترويج عقد قرض‌الحسنه بوده، گام برداشته است.
تعداد تسهیلات پرداخت شده در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز خود گواهی بر صحت گزاره پيشين است. اين شاخص در سه سال ياد شده به‌ترتيب ۷۵۲هزار، يک ميليون و ۲۳۰هزار و ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار فقره بوده و در سال ۱۳۹۸ بيش از ۷۸ درصد نسبت به سال قبل از خود رشد داشته است.

خانواده بزرگ بانک مهر ایران
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال گذشته رشد چشمگیری را در تعداد مشتریان خود نيز تجربه کرد که شايد اين موضوع اصلي‌ترين عاملي است که رشد منابع اين بانك را هم رقم زده است. در سال ۱۳۹۸ تعداد كل سپرده‌هاي پس‌انداز بانك مهر ايران به ۷.۵ ميليون رسيد كه در سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ به‌ترتيب ۶.۵ ميليون و پنج ميليون و ۳۰۰هزار فقره بود. به‌عبارتي در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به‌ترتيب بيش از ۲۲ و ۱۵ درصد رشد در اين شاخص را شاهد بوده‌ايم. در سال ۱۳۹۸ تعداد سپرده‌هاي جاري كل به ۷۰۰ هزار فقره رسيد. همچنين تعداد سپرده‌هاي افتتاح شده در اين سال كه ميزان استقبال مشتريان جديد را نشان مي‌دهد، حكايت از اضافه شدن يك ميليون و ۳۵۰ هزار نفر را به خانواده بزرگ بانك مهر ايران را دارد. اين افزايش باعث شده كه در حال حاضر بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، مجموعاً ۸ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر سپرده‌گذار داشته باشد.

چرا بانک قرض الحسنه مهر ایران؟
در بررسی علل افزایش مشتریان این بانک مي‌توان موارد مختلفي را برشمرد. اما شايد بتوان سه عامل را به‌عنوان اصلي‌ترين موارد نام برد. نخستين مورد قرض‌الحسنه بودن بانک مهر ايران و کارمزد پاييني است که به تسهيلات اعطايي از سوي اين بانك تعلق مي‌گيرد. عامل دوم در نظر گرفتن طرح‌هاي تسهيلاتي مختلف براي طيفي از مشتريان است كه بيشترين نياز را به تسهيلات قرض‌الحسنه داشته‌اند. بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، مددجويان كميته امداد، شركت‌هاي دانش‌بنيان، دانشجويان و… از جمله اقشاري هستند كه بانك مهر ايران طرح‌هاي مختلف تسهيلاتي را براي آن‌ها در نظر گرفته است. عامل سوم نيز گسترش چشمگيري ابزارهايي است كه در حوزه بانكداري الكترونيك دسته‌بندي مي‌شوند. اين ابزارها كه از افتتاح حساب و درخواست تسهيلات به‌صورت آنلاين و از طريق موبايل را تا احراز هويت بر اساس كارت ملي و اثر انگشت در شعب بانكي در برمي‌گيرد، باعث تسريع در فرآيندهايي است كه يك مشتري براي عمليات‌هاي مختلف بانكي بايد انجام دهد. بي‌نيازي از مراجعه به شعب براي بسياري از امور نيز بر افزايش رضايتمندي مشتريان بانك مؤثر بوده است.
بانک مهر ایران بنا دارد مسیر طی شده را با نگاه به افق‌هایي دورتر طي کند و اميد آنکه با اعتماد و ياري مشتريان در گسترش بهره‌مندي از عقد قرض‌الحسنه بيش از پيش موفق باشد.

نظرات

پاسخی بگذارید